okt 152014
 
reklámadó

Reklámadó

Teljesen új adónem a reklámadó, amit még mindig rágunk, emésztünk, felböfögünk, majd ismét átrágunk és értelmezünk. Az év végi hajrában érdemes ismét elővenni, mert a karácsonyi vásárlási hullámot szeretné mindenki meglovagolni. Hirdetés kontra reklámadó.

Pár hónappal a reklámadóról szóló törvény hatályba lépése után már tisztábban látunk. Letisztult a kép. A gyakorlatban alkalmazzuk a reklámadó törvényben meghatározottakat, számolunk és kalkulálunk.

A mai bejegyzésemben írok a reklámadó meghatározásának alapjairól, mi minősül reklámnak és pár gyakorlati példán keresztül segítek abban, hogy te is meg tudd határozni, hogy a vállalkozásod és a reklámadó milyen viszonyban vannak. Kell-e bármiféle nyilvántartást vezetnie a vállalkozásodnak? Mire figyelj reklámozással kapcsolatos szerződéskötéskor? Kell-e nyilatkozatot kérned, ha reklámozol valahol? Mit kell tenned, ha kérsz nyilatkozatot, de hiába, mert nem adnak. Milyen más adónemnél kell még figyelmesnek lennünk, ha reklámozunk.

Alapok – amik elengedhetetlenek a reklámadó kalkulációjához

Kire vonatkozik a törvény, kinek lehet érdekes a reklámadó?

  1. A reklámadó vonatkozik azokra a vállalkozásokra, akik reklámtevékenységgel foglalkoznak.
  2. A reklámadó vonatkozik azokra a vállalkozásokra, akik nem külsős céget bíznak meg marketing tevékenységgel, hanem saját csapatuk van erre a célra. Ez a vállalkozás saját maga végzi saját termékének/szolgáltatásának/tevékenységének reklámozását.
  3. A reklámadó vonatkozik azokra a vállalkozásokra is, akik nyilatkozat nélküli számlát kapnak a megrendelt reklámról.

Mekkora a reklámadó mértéke, mi a reklámadó alapja?

  • Az 1. pontban meghatározott esetben a reklámadó alapja a reklám közzétételéből származó nettó árbevétel. Itt a beugró 500 millió forint.
  • Az 2. pontban meghatározott esetben a reklámadó alapja közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség. Itt is 500 millió forint a beugró.
  • Az 3. pontban meghatározott esetben a reklámadó számításánál azokat a számlákat kell előszedni, amiken nincs nyilatkozat. Ha a számlák havi összege eléri a 2,5 millió forintot, akkor az e feletti rész 20%-a lesz a reklámadó mértéke. Itt jegyzem meg, hogy se a Google, se az Facebook nem fog nyilatkozatot adni. A külföldi – főleg internetes hirdetésben érdekelt – cégekről még fogok írni.

A továbbiakban az 1. pontba tartozók reklámadó kötelezettségükkel nem fogok foglalkozni, mert helyzetük viszonylag egyszerű. Ilyen tevékenységet általában a rádiók, televíziók végeznek illetve akik az újságokat és az internetes felületeket reklámozásra használják. Az ő bevételük nagy része reklámtevékenységhez kapcsolódik, a fogalmakkal, elszámolással tisztában vannak. Így a bevételük nagy része reklámadó hatálya alá tartozik.

Mi minősül reklámnak?

A fogalom meghatározását két törvényből tudjuk megállapítani. A pontos törvényi megfogalmazást mellőzve a lényeget kiemelve azt mondhatjuk, hogy a reklám minden olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, amely a vállalkozás termékének, szolgáltatásának értékesítését előmozdítja. A termék, szolgáltatás ismertségét növeli. Illetve a vállalkozás nevét hirdeti.

 

Nézzünk pár példát arra, hogy mi minősül reklámnak és ezek közül mi tartozik a reklámadó hatálya alá.

1. Nyomtatott anyagnak minősül – ezáltal reklámadó köteles – a nyomtatott üzleti reklámanyag.

Ide tartozik például: a reklámcélú póló, molinó, reklámtoll, kitűző, karszalag.

De!

Ha a vállalkozás a cég elnevezését, logóját annak érdekében használja, hogy személyét azonosítsa – tehát népszerűsítésről nem beszélhetünk – ebben az esetben nyomtatott anyagon való megjelenítése nem lesz reklámadó köteles.

Ilyen esetek például:

  • Amikor a vállalkozás neve (logója) levélpapíron, névjegykártyán, számlalevélen, borítékon, a dolgozók munkaruháján szerepel.
  • Amikor vállalkozás járművén csak a cégnév, logó, elérhetőség jelenik meg.

2. Csomagolás

A termék csomagolása remek lehetőség egy kis reklámra. Ezentúl ha a kötelező elemeken kívül – gyártó, összetétel – a csomagoláson vásárlásra buzdító reklám is szerepel, akkor ennek nyomtatási költsége reklámadó alap.

3. És mi a helyzet a szponzorálással?

Egyes esetekben a szponzorációból származó bevétel is lehet adóköteles bevétel a szponzoráltnál.

Például:

Ha a szponzorált sportegyesület a sportolók mezén, versenyautón, egyéb sporteszközön feltünteti szponzora elnevezését, logóját illetve hirdetéseikben, plakátjaikon, reklámjukban, meghívójukban, honlapjukon szintén megjelenítik szponzoraikat.

De!

Abban az esetben, ha a szponzorált nem hozza nyilvánosságra, hogy kik a szponzoraik, vagy mindezt csak szóban teszi meg (például díjátadáskor, vagy felkonferáláskor), akkor nem valósul meg reklám-közzététel, így nem lesz reklámadó köteles.

4. Saját honlap kontra reklámadó

A vállalkozás saját honlapja szinte teljes terjedelmében reklámfelület. Az adóalap ebben az esetben a domainnév, az internetes felület szerkesztésének költsége.

 

Van-e bármiféle nyilvántartási kötelezettsége annak a vállalkozásnak, akire ugyan vonatkozik a reklámadó törvény, de adót nem kell fizetniük?

Reklámadóval kapcsolatban nincs dolga az ilyen vállalkozásoknak. Még nyilvántartási kötelezettségük sincs. Tehát sem táblázatot, sem számítást nem kell végezniük azoknak a vállalkozásoknak, akik a reklámbevétel tekintetében az 500 millió forintos határ alatt vannak. Illetve azoknak a vállalkozásoknak, akik reklámmegrendelése a 2,5 millió forint/hó határ alatt van.

Minek kell szerepelnie a számlán?

A reklám közzétevője állítja ki a számlát, akinek a kiállított számlán vagy külön nyilatkozatban az alábbiakat kell szerepelnie:

  • reklámadó – kötelezettségének eleget tesz
  • mentes a reklámadó alól

Társasági adó

Igen, ha reklámozásról beszélünk, akkor a társasági adó törvény ide vonatkozó – egészen friss – rendelkezését sem tudjuk figyelmen kívül hagyni. A reklám megrendelőjének minden olyan számlát, amin nem szerepel a reklám közzétevőjének nyilatkozata vagy záradéka és egyéb módon sem nyilatkozik, az ilyen számlát társasági adó növelő tételei között kell szerepeltetni. Abban biztosak lehetünk, hogy sem a Google, sem a Facebook nem fog záradékkal, nyilatkozattal ellátott számlát kiállítani.

 

Összefoglalva: Szerződjünk okosan! Nem minden ügylet adóköteles, de minden ügyletnél át kell gondolni a reklámadó fizetési kötelezettséget. Nézzük át a szerződéseket olyan szemmel is, hogy milyen lehetőségek vannak arra, hogy ne vonatkozzon rá a reklámadó törvény. Illetve figyeljünk a számlázásra. Előre egyeztessük le, hogy mi fog a számlán vagy a nyilatkozaton szerpelni.

 

A Facebookon is rendszeresen posztolok érdekességeket. Like me!

Oszd meg most, hogy minél többen tudjanak róla!

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*