jan 132015
 

Kapcsolt vállalkozások bejelentése 2015

2015-től a közös ügyvezetés is megalapozhatja a kapcsolt státuszt két vállalkozás között. A kapcsolt vállalkozások bejelentése 2015-ben először január 15-én esedékes. Kiknek van most bejelentési kötelezettsége és milyen nyomtatványon tehetnek eleget a törvényi előírásoknak? Kiderül a bejegyzésből.

Kapcsolt vállalkozások

A kapcsolt vállalkozásokkal már régóta kiemelten foglalkozik az adóhivatal. Bejelentési kötelezettsége eddig is volt azoknak, akik kapcsolt vállalkozásoknak minősültek és egymással üzleti kapcsolatba léptek. A kapcsolat létrejöttét követő 15  napon belül a kapcsolt státuszt be kellett jelenteni az adóhivatalhoz. A kapcsolt vállalkozások bejelentése nem változott 2015-ben, csak a kör bővült ki. Szélesítve lett a kapcsolt vállalkozások köre. Mindenkinek érdemes felülvizsgálni kapcsolatait, hisz 2015-től akár egy közös ügyvezetői státusz is megalapozhatja a kapcsolt viszont két vállalkozás között, függetlenül a tulajdonosi háttértől.

Közös ügyvezető esetén kapcsolt vállalkozás

Nézzünk egy példát kapcsolt vállalkozásokra.

Legyen 3 társaság. Nevük: “On”, “Line”, “Kalauz”

“On” tulajdonosai barátok, Géza és Józsi magánszemélyek. Tulajdoni hányaduk: 50-50%

Mindkettőnek van saját vállalkozása is, ahol a következő tulajdoni hányaduk van.

“Line” társaságban tulajdonos Géza 100%-ban,

“Kalauz” társaságban  tulajdonos Józsi 100%-ban.

Az ügyvezetést mindhárom társaságban Géza látja el.

Amíg 2014-ben nem voltak kapcsolat vállalkozások, 2015-től már azok lesznek. Így ha van közöttük élő szerződés, akkor bejelentési kötelezettségük van a NAV felé 2015. január 15-ig. Ha nincs közöttük szerződéses kapcsolat, akkor most nincs bejelentési kötelezettségük. Leghamarabb akkor kell jelentkezni a NAV-nál, mint kapcsolt vállalkozások, amikor üzleti kapcsolatba lépnek egymással. Akkor is 15 nap van a bejelentésre.

 kapcsolt_vallalkozas_2

A  kapcsolt vállalkozások bejelentése milyen nyomtatványon történik?

A kapcsolt vállalkozások bejelentési kötelezettségüknek a megszokott – 2015-ben – a 15T201T jelű nyomtatványon tehetnek eleget elektronikus formában.

Van-e szükség transzferár dokumentációra?

Ha a végére jártunk és biztosan meg lett állapítva két egymással üzleti kapcsolatban lévő vállalkozás között a kapcsolt státusz, akkor a következő kérdés, amit fel kell tennünk: szükséges-e transzferár dokumentáció. A kérdés tisztázásához illetve a dokumentáció elkészítéséhez érdemes szakemberhez fordulni.

Íme egy hely, ahol érdeklődhetsz illetve tájékozódhatsz a téma szakértőjétől:

 Tax Revolutions/Lakatos Zsuzsa

Érdemes foglalkozni a kérdéssel, mert a NAV egyre nagyobb hangsúlyt fektet a kapcsolt viszonyok feltárására illetve az ezzel kapcsolatos kötelezettségekre.

Ha a NAV tár fel hiányosságokat, akkor az súlyos milliókba kerülhet egy vállalkozásnak.

 

/Gulyás Éva blogja/
Oszd meg a bejegyzést, hogy más is tudjon róla

Kapcsolódó bejegyzés: 

– Közös ügyvezető esetén kapcsolt vállalkozás

Hol találkozhatsz még velem? Például a kedvelt vagy épp utált, de sokak által használt közösségi médiban, a Facebookon. Itt is rendszeresen posztolok érdekességeket, tippeket, hasznos tartalmat.

Miért teszem mindezt, mert hiszek abban, hogy a közösségi média is lehet a tudás egyik forrása, hisz rendszeresen használjuk, olvassuk, akkort miért nem lehetne megtölteni hasznos információkkal.

Vállalkozók, vállalkozni vágyók lájkoljátok az oldalam, így rendszeresen meg fognak jelenni posztjaim nálatok is.

 

like

Ha kérdésed van vagy szeretnél hozzászólni a bejegyzéshez nyugodtan megteheted.

Itt a lehetőség, hogy ingyen kérdezz!!! Nem kell tanácsadói díjat fizetni!!!

Kapcsolatfelvételi űrlap

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*