nov 262014
 

Webáruház számlázása II

A webáruház számlázása nem egyszerű feladat. A sokféle fizetési, szállítási, átvételi lehetőség mind más-más számlázási módot kíván meg. A webáruházak számlázása általában független attól, hogy ki milyen terméket vagy éppen szolgáltatást árul.

Az előző bejegyzésemben az alábbiakat néztük át részletesen:

  • mikor kell számlát és mikor nyugtát kiállítania a webáruháznak
  • milyen teljesítési dátum kerül a webáruház számlájára
  • példák a webáruház számlázásához

 

Hogyan alakul a webáruház számlázása akkor, ha a postázott termék „visszafordul”?

Egy teljesen életszerű példán keresztül mutatom meg, hogyan kell egy webáruháznak számláznia, ha a vevő eláll az ügylettől.

Ennek lehet az egyik oka, hogy hibás a kiszállított termék vagy éppen nem tetszik a vevőnek. Ha a webáruház elfogadta azt, hogy a vevő indokát, akkor a webáruház sztornózza az eredeti számlát. A webáruház számlázása során köteles a sztornó számlát elküldeni a vevőnek. Így a webáruháznak nem keletkezik áfa fizetési kötelezettsége.

Nézzünk egy másik példát.

A futár viszi a vevőnek a webáruházból megrendelt csomagot benne a friss, ropogós számlával, de a vevő nem nyit ajtót. Ebben az esetben több választási lehetőségünk is van.

Ha a webáruház másodjára nem próbálja meg eljuttatni a vevőnek a csomagot, akkor sztornó számlát kell kiállítani. Nincs áfa fizetési kötelezettség, az ügylet nem teljesült.

Ha a futár újból megpróbálkozik azzal, hogy a webáruházból rendelt terméket másodszor is kiszállítja, akkor a webáruház számlázása a következőképpen alakul:

  • helyesbítő számlát állít ki, hisz változik a teljesítés dátuma. Ha külön díjat számít fel a webáruház az ismételt kiszállításért, akkor a számszaki rész is módosul
  • vagy az első körben kiállított számlát lesztornózza a webáruház, majd ismételt számlázása során kiállít egy újabb számlát. Így már 3 számla kerül a csomagba.

Lehet, hogy egy kicsit bonyolultnak tűnik a webáruház számlázása ebben az esetben, de ez a helyes módja annak, hogy számszakilag és az áfa bevallásban is minden a helyére kerüljön. Sőt a NAV ellenőre sem tud belekötni semmibe.

Könyvelő váltása

Milyen adatot kérjünk be a vevőtől, ha mindenképp számlát szeretnénk kiállítani  (a nyugataadás nem jöhet szóba)?

Ebben az esetben függetlenül attól, hogy magánszemély vagy adóalany (egyéni vállalkozó, gazdasági társaság) a vevője a webáruháznak, szükségünk van a számlázáshoz:

  • pontos névre,
  • pontos címre,
  • ha EUs ügyletről van szó, akkor Eu-s adószámra.

Összefoglalva: Érdemes a webáruház számlázását előre átgondolni. A folyamatokat és a számlázás menetét rendszerben rögzíteni, így minden gördülékenyen tud működni.

 

/Gulyás Éva blogja/

 

Kapcsolódó bejegyzések:

– Elektronikus számla, elektronikus nyugta

– Webáruház számlázása I 

 

Hasznos volt, lájkolom!

 

Ha konkrét kérdésed van, azt is felteheted a kommentek között vagy az alábbi űrlapot kitöltve fel tudod venni velem a kapcsolatot.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*